![]() |
Tässä kysymykseni |
Voiko Laura Huhtasaaren kirjoitus toteutua käytännössä? Miten oppisopimuskoulutus sopii ammatilliseen koulutukseen? Millaisia kokemuksia nykyisestä työssäoppimisesta on saatu? Miten "Huhtasaaren uudistus" vaikuttaisi jatko-opintomahdollisuuksiin?
Jaskan vastaukset
Kun luin Laura Huhtasaaren kirjoituksen SK:sta tulin hyvin surulliseksi. Mietin millaisessa kuplassa sivistysvaliokunnan jäsen mahtaakaan olla. Onkohan LH mahtanut ottaa selvää millaista Amiksessa opiskelu on ja mitkä ovat tutkintojen tavoitteet? Myöhemmin selvisi, että hän oli plagioinut juttunsa eli valkannut lauseita sieltä sun täältä ja laittanut sitten nimensä jutun alle. Plagiointi on tietysti rumaa, mutta vielä oudompaa on kirjoituksessa esitetyt uudistukset.
Minulla on omakohtaista kokemusta oppisopimuskoulutuksesta oppilaana
1960-luvun lopulla. Suoritin ohutlevysepän tutkinnon kaksivuotisessa konepajakoulussa. Sitä ennen olin käynyt ammattikoulun. Kokemukset tältä ajalta ovat hyvät, mutta sitä LH:n kirjoituksen oppisopimus ei tarkoita. Minä oli 40 tuntia viikossa opissa, luokassa, työsalissa tai tehtaan verstaalla. Konepajakoulussa oli opettaja ja tehdassalissa työpaikkakouluttaja. Ja sain jokaiselta tunnilta palkkaa. Teollisuuden omia kouluja ei ollut enään vuosikymmeniin. LH:n kirjoituksessa työpaikoille mennään oikopäätä peruskoulusta, paiskitaan siitä vaan ammattilaisten hommia ilmaiseksi ja opitaan kaikenlaista upeaa: taitoja ja asennetta, yrittäjyyttäkin! Eikä "koulutus" tule kalliiksi.
Nykyään käytössä oleva oppisopimus, jossa määrätyt työt opitaan työpaikalla ja osaamista laajennetetaan ja tietopuolista pohjaa vahvistetaan koulussa, on minusta toimiva. Se palvelee työpaikan rekrytointitarpeita ja turvaa oppisopimusoppilaan toimeentulon palkan muodossa. Se sopii aikuisille jo jonkinlaista työelämän kokemusta omaaville tai "jatko-opiksi" ammatillisen perustutkinnon suorittaneille.
Saksan mallia väläytellään aika ajoin. Huhtasaarikin ottaisi sen meillä käyttöön. Sain aikoinaan mahdollisuuden tutustua ko. mallin toteutukseen. Sillä on pitkät perinteet ja se toimii Saksassa. Siellä yrityksillä on koulutustehtävä ja siihen tarvittavat voimavarat, vähän niin kuin meilläkin konepajakouluissa aikoinaan. Tällaista historiaa Suomessa ei ole, eikä ko. malli mielestäni toimisi täällä.
Nykyään melko suuren osan ammatillisista opeistaan opiskelija saa työpaikoilla työssäoppimalla. Tätä toimintaa on kehitetty työpaikkojen ja ammattikoulujen välillä lähes 20 vuotta. Siinä tarvitaan molempien osapuolten panosta, mutta kokemuksesta tiedän, että koulun ja opettajien rooli on ratkaiseva. Työssäoppiminen on osa tekemällä oppimista: opiskelijalla pitäisi olla kunnon töitä ja tehtäviä, häntä pitäisi työpaikkaohjaajan opastaa ja neuvoa. Tämä ei ole ihan helppoa tämän päivän kiireisessä työelämässä. Myös opiskelijan turvallisuus on tärkeä asia. Muistan loppuikäni tapauksen, jossa nuori opiskelija kuoli työssäoppimisjaksolla, vaikka kaikki valmistelut oli tehty huolellisesti. Myös tämä kannattaa pitää mielessä, ennen kuin lapsia ja nuoria aletaan siirtää uuteen malliin ja "työpaikan oppiin". Luulen, että työpaikoilta kannattaisi kysyä kykenevätkö he ottamaan nykyistä selvästi isomman osan ammatillisesta koulutuksesta vastuulleen. Epäilen, että vastaus on EI passaa.Mielestäni työpaikoilla oppimista ihannoivat unohtavat työelämän arjen. He ajattelevat, että työpaikalla on voimavaroja uusien työntekijöiden kouluttamiseen alkeista lähtien. He ajattelevat, että ammattitaito tarttuu ammattilaisista tai työpaikan seinistä untuvikkoihin. He unohtavat, ettei yksin yrittävä halua opettaa liikeideaansa liian hyvin oppiin tulevalle tai antaa kalliita koneitaan vasta-alkajan hajotettavaksi.
Mitenkä "Huhtasaaren uudistus" sitten vaikuttaisi? Olen varma, että yhteiskunnan pyrkimys työntää iso määrä nuoresta ikäluokasta peruskoulusta työpaikoille johtaisi kaaokseen. Työpaikat eivät tähän rumpaan lähde eivätkä ota vastuuta 15 - 16 vuotiaista. Koulutuksen laatu ja ammattitaito joutuisivat romukoppaan. Myös jatko-opintomahdollisuudet saisi saman tien unohtaa.