![]() |
Tässä kysymykseni |
Millainen nykyinen koulutusjärjestelmä on? Miten se toimii? Mistä ammatillinen perustutkinto koostuu? Ovatko suunnitelmat ajantasalla?
Jaskan vastaus
Koulutusjärjestelmä on kuvattu alla. Otin sen opetusministeriön sivuilta, joten se lienee virallinen. Kaaviossa näkyvät nuolet kuvaavat opiskelijoiden mahdollisuuksia edetä, yhteistyötäkin. Keskitymme tässä blogissa toisen asteen koulutukseen. Sen olen rajannut oranssisella kehyksellä. Ja erityisesti ammatillisen toisen asteen koulutukseen.Kaavio on hyvä. Sitä kelpaa näyttää.
Nuolet peruskoulusta toiselle asteelle kertovat, että koko ikäluokan on tarkoitus suunnistaa peruskoulusta joko ammatillisiin oppilaitoksiin tai lukioon. Pulmana on, etteivät kaikki siirry. Koska oppivelvollisuus loppuu peruskouluun koulunkäyntiin kyllästyneet eivät hakeudu toiselle asteelle. Moni heistä on todellisessa vaarassa syrjäytyä.
Lukion ja ammattioppilaistosten välinen nuoli näkyy vain kaaviossa. Siirtymiset ovat yksittäistapauksia. Myöskään lukion ja ammattioppilaitoksen opetuksellista yhteistyötä ei ole. Porissa ne toimivat täysin erillään. Se on harmillista, koska niiden yhteistyö lisäisi nuoren mahdollisuuksia saada itselleen sopiva ja painottuva koulutus. Joku voisi valita puhtaan teoreettisen tien ja lukion, toinen oppisi parhaiten tekemällä oppimisen kautta ja suorittaisi opintonsa amiksessa, kolmas tähtäisi jatko-opintoihin ja kokoaisi tutkintonsa molemmista eli lukiosta ja ammattioppilaitoksesta jne. Opettajat, tilat, laitteistot ja veroeurotkin tulisivat silloin tehokkaammin käyttöön. Tähän pyrittiin jo 1990 -luvun nuorisoasteen kokeiluissa. Niistä Pori jäi vapaaehtoisesti pois.
Yllä oleva kaavio on vuodelta 2010. Se on esimerkki ammatillisen perustutkinnon koostumisesta. Se on tämän hetken rakenne. Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy pakollisia, valinnaisia ja vapaasti valittavia osia. Tutkinto pitäisi voida räätälöidä hyvinkin yksilölliseksi.
Kuinka paljon opiskelija voi muokata tutkintoa onkin sitten toinen asia. Isoissa kouluissa ja isoilla koulutusaloilla, joissa on paljon opiskelijoita, yksilölliset koulutusvalinnat voivat toteutua jotenkin. Vaihtoehdot karsiutuvat myös siksi, ettei valittavien tutkinnonosien opiskelijaryhmät ole riittävän suuret. Yksilöllisten polkujen rakentamisen perustana on, että koululla on esittää käytännössäkin toimiva kartta, josta valintoja tehden opiskelija voisi koota mielekkään ohjelman kouluviikollekin. Rahaa tarvittaisiin myös opintojen ohjaukseen yms. Koulutukseen tehdyt leikkaukset kutistavat koulutusta ja rajaavat sen tutkinnon pakollisiin osiin. Niistäkin annettavan opetustuntien määrää on jo kipurajojen alapuolella. Malli on hieno, mutta ei resurssien vähäisyyden takia voi toteutua.
![]() |
Tätä mieltä olen |